Stres

Publikoval Mgr. Jaroslav Král v

Stres

Stres je přirozená reakce organismu na hrozící nebezpečí. V přírodě se uplatňuje při obraně, útoku nebo útěku. Stres je silná a okamžitá emoce, která vyvolá vyplavení stresových hormonů do organismu, jejichž působením dojde k nastartování organismu a jeho přípravou na střet s nebezpečím. Konkrétně dojde ke zvýšení srdeční frekvence, vzestupu tlaku, rozšíření zornic, vyplavení rychlých cukrů do oběhu, a naopak útlum trávicí a vylučovací soustavy. Po odeznění nebezpečí se všechny tělesné funkce vrátí do normálu. Stres by tedy správně měl být krátkodobým a přechodným stavem. Bohužel v dnešní době se setkáváme s pravým opakem – se stresem dlouhodobým až chronickým, často neúměrným velikosti stresoru. Takový stres přináší našemu organismu obrovskou zátěž.

  • Bušení srdce, zvýšení tepové frekvence a tlaku.
  • Večer se vám honí hlavou tisíce myšlenek a obav, přehráváte si situace z minulosti, přemítáte nad něčím, co vás čeká. A když už přeci usnete, sny máte těžké a ráno se budíte vyčerpaní.
  • Nechuť k jídlu. Typickým příznakem stresu jsou potíže se zažíváním – a to jak průjmy, tak tloustnutí z přejídání se. Často se lidé snaží zahnat myšlenky jídlem či zvýšenou konzumací kávy či alkoholu.
  • Stres se přenáší i do fyzických obtíží. Ty se mohou projevovat individuálně, ale častá je například bolest hlavy, bolesti zubů kvůli nočnímu skřípání, zatuhlost krční páteře a ramen, bolesti břicha. Také je zvýšená tendence k výskytu akné.
  • Vlivem stresu dochází i ke snížení imunity, vypadávání vlasů a snížení libida.
  • Vzhledem ke zvýšení tlaku se mohou postupem času objevit závažná onemocnění – a to předně srdeční, ale také onemocnění žaludku a střev, mohou se objevit ledvinové kameny, migrény, zánětlivá onemocnění trávicího traktu atd.
  • U žen se může objevit nepravidelnou menstruací a v horších případech i funkční neplodností.

V dnešní době je mnohdy těžké nepodlehnout stresoru. Stresujeme se již od dětství známkami ve škole, začleněním do kolektivu, přijetím na školu, zkouškami, a poté nás stresuje zaměstnání. Mnoho lidí žije v neustálém strachu, že přijde o práci, anebo se se stresuje prací samotnou – uzávěrkami, strachem z šéfa atd.

Jak se se stresem v dnešní době vypořádat? Ze všeho nejdříve je potřeba si jeho přítomnost v našem životě uvědomit a přiznat si ji. Je důležité zjistit původce stresu a zkusit se s ním vypořádat. Pomocné mohou být i aktivity typu jóga, důraz na správné dýchání, sport, relaxační masáže. Pokud však stres přesáhl určitou mez a sami si již nedokážeme pomoci, je třeba neprodleně vyhledat psychoterapeuta.